DFF's bestyrelse har besluttet, at brugere, der ikke er registreret mod aktivt login inden for de sidste 365 dage, får lukket deres konto.

Støt vore annoncører - de støtter os. Klik på deres annonce.Alle sælgere opfordres til at tjekke, at de har fået opslået deres lots i de rigtige kategorier. I dag er mere end 20% af lottene placeret i de forkerte kategorier.

Hjælp

Hjælp

           Best practice (etiske regler)   Generelt      Køb      Sælg      Gebyr     

 Hvad nu hvis      Tricks                

Rul ned på siden og find det emne, du ønsker hjælp til.

 

1. Best practice (etiske regler)

Husk, at både sælger og køber har et ansvar gennemførelse af en ordentlig handel ud fra en positiv forventningsafstemning.

Brug - så vidt det er muligt – katalognummer og betegnelse på katalog, når du beskriver dit lot. Det gælder også for frimærker på forsendelser. Når der er tale om en variant, bør du anføre en reference. Det er vigtigt at skelne mellem ubrugte, hængslede og postfriske.

Såfremt et stempel mangedobler et mærkes katalogværdi, bør beskrivelsen uddybes med en begrundelse for ægtheden – evt. med henvisning til specialkatalog (Michel, Stanley Gibbons etc.). Såfremt et mærke/et lot beskrives af sælger som prøvet, bør bagsiden af mærket og/eller attesten også vises. Navnet på prøver anføres som læsbar reference.

Ved salg af forfalskninger (forfalske afstemplinger og overtryk), nytryk og manipulerede (evt. reparerede) frimærker skal sælger i beskrivelsen af lottet gøre opmærksom herpå, og at salg er uden garanti for ægthed. Disse lots opslås i kategorien ”Øvrige, nytryk, forfalskninger mv.”. Mærkater og etiketter uden postalt formål bør ligeledes opslås i kategorien ”Øvrige, nytryk, forfalskninger mv.”.

Udvis tålmodighed og forvent ikke, at sælger altid sidder klar ved computeren til at sende en faktura straks efter, at et lot er udløbet. For at undgå misforståelser mht. betaling, så afvent sælgers faktura (ryk evt. for den, da der indimellem er brugere med adgang til at sælge, som f.eks. ikke anvender salgsrapport til at styre deres salg).

Hvis du som køber byder på flere lot fra samme sælger, og hvis der er tale om forskellige tidspunkter for afslutning af auktioner, er det hensynsfuldt at orientere sælgeren herom. Sælgeren har mulighed for at fakturere med en samlet faktura for flere lots og at sende flere lots i samme forsendelse.

Sørg for at betale sælger inden for 5 dage efter modtagelse af faktura. Denne bestemmelse indgår også i "Regler og vilkår" (se nederst på forsiden af dff-netsalg.dk). Til gengæld har køber også en berettiget forventning om, at sælger er tilsvarende hurtigt til at sende faktura, registrere betaling og afsende solgte lots.

Er der problemer i forhold til betaling, levering eller returnering, så kontakt hinanden via e-mail eller brug "Beskeder" inde på din konto til at kontakte hinanden.

Husk at afslutte en handel med at give hinanden "Feedback". Det er en god måde at kvittere for varen på og samtidig en tak for handlen. Det er muligt at give multiple-feedback for op til 25 lot købt af samme sælger eller solgt til samme køber.

Feedback er meget vigtig i forhold til tillid og bruges til at tjekke erfaringer med sælger eller køber, før man handler sammen.

2. Generelt

Ansvar

Køb og salg mellem brugerne er frivilligt. Danmarks Filatelist Forbund (herefter: DFF) stiller en net baseret online markedsplads (formidlingsplatform) gratis til rådighed for de registrerede brugere og har intet ansvar for køb og salg. Se nærmere i ”Regler & vilkår”.  

Vil du købe?

Så skal du først registreres med dine profiloplysninger. Det er gratis at være registreret som bruger.

Klik på ”Registrer” øverst på forsiden af dff-netsalg.dk og følg herefter guiden.

Du skal vælge dit eget brugernavn og adgangskode. 

OBS. Du modtager et velkomstbrev fra Team Netsalg, der står for den daglige drift af www.dff-netsalg.dk, før du kan logge på.

Vil du sælge?

Så skal du være medlem af en frimærkeklub tilsluttet DFF eller direkte medlem af DFF (abonnement på DFT). 

Er du medlem?

Send Team Netsalg en besked gennem "Kontakt os" https://www.dff-netsalg.dk/Contact (feltet findes på forsiden af www.dff-netsalg.dk). Så bliver du hurtig godkendt, hvis du husker at oplyse dit medlemsnummer, og hvor du er medlem.

Er du ikke medlem?

Så kan du nemt blive medlem for et mindre årligt beløb. Samtidig får du andre fordele som for eksempel medlemsbladet DFT/Dansk Filatelistisk Tidsskrift leveret i din postkasse 6 gange årligt og adgang til at låne fra DFF’s bibliotek. Se mere på www.danfil.dk  

Send e-mail til Danmarks Filatelist Forbund danfil@danfil.dk. – Så bliver du kontaktet for medlemskab.

Når du er blevet medlem, så følg anvisningen under ”Er du medlem?”.

Bemærk, at brugere af dff-netsalg.dk som følge af krav om databeskyttelse skal bruge andet brugernavn og password end ved medlemslogin på DFF’s hjemmeside www.danfil.dk 

Godt råd: Undgå at være permanent logget på dff-netsalg.dk. Husk at logge af mindst en gang om ugen for at sikre, at du som bruger får alle opdateringer af programmet og databaser med.

3. Køb

På forsiden af dff-netsalg.dk klikker du på ”Gennemse” 

Menuen langs venstre side giver mulighed for at vælge en kategori. Bemærk, at der i flere kategorier findes underkategorier.

Enkel søgning

Søgefunktionen i højre hjørne giver mulighed for at præcisere en søgning ved at indtaste et nøgleord f.eks. ”tofarvede”. 

Hvis der klikkes på ” + ”, kommer teksten ”Avanceret søgning”. Nu kommer et billede på skærmen, hvor der er flere søgemuligheder. En af dem er at søge på de senest opslåede lots.

Allernederst på den side, der fremkommer, når der klikkes på ”avanceret søgning”, er der en mulighed for at søge på en sælgers brugernavn.

Søgning ved hjælp af sortering

En anden søgefunktion fremkommer, når der har været trykket på en kategori. Her er vist en yderligere række af søgemuligheder (vises i boksen til højre).